johnnybolknaaraustralie.reismee.nl

Dag 9 vierde racedag

Dag 9 4e racedag

Howdy,

Vandaag was echt een zware dag! Ik had aangeboden om met de truck even terug te rijden naar Alice Springs om nog een paar belangrijke boodschappen te doen. Dus ik om half 8 met Haico, ja die uit racedag 1 op weg naar Alice. De weg er naar toe was toch nog een dikke 60 km dus we hadden nog wel even werk voor we er waren. Daar aangekomen hebben we gehaald wat we nodig hadden en met een broodje in de hand weer op weg naar het convooooooi. Toen we bij het overnachtingspunt langs reden bleek dat we een achterstand hadden van 2,5 uur dus gasgeven! (iets wat ik in mijn overige vrije tijd ook nog eens doen... of niet Jan Cramer? )

Ok eigenlijk bleef het gelijk de weg bleef triest lang en zeer eenzaam. Wat trouwens wel mooi is voor de gemiddelde snelheid! Je zet de autopilot aan op 95 en een uur later is er 95 km achter de rug. In de ochtend kun je deze snelheden wel rijden aangezien hier de temperatuur s'nachts lager is dan in Darwin. Zeg maar rustig koud een graad of 18/19. Winterse temperaturen dus. Maar overdag stijgt de temperatuur weer rustig tot een graad of 36 dus dan de snelheid weer lager, ik had namelijk al eens problemen met banden!

Na een paar uur rijden kwamen we aan bij het controle punt, daar even vlug een foto gemaakt van de tijden en weer door. Ik wou namelijk rijden tot mijn tankstop en dan vlug verder om beetje tijd goed te maken.

Onderweg weer allemaal bekenden tegen gekomen, tenminste ik dacht dat ze me kenden want ze zwaaien allemaal naar me zelfs de politie! Maar goed wat wel leuk is te vertellen dat je dus echt het landschap ziet veranderen onderweg, het grijze lint dat er dwars door heen loopt lijkt op een rivier die je uitnodigend roept als je een km of wat naar de horizon kijkt. De rode rotsen die her en der midden in het landschap opdoemen zijn gewoon zeer imposant om te zien. Na verloop van tijd word het groen minder en neemt het rood de boventoon. Onderweg natuurlijk weer skippy's die ons al verlaten hadden, maar ook veel koeien. Deze wilde koeien lopen dus gewoon los rond maar steken ook rustig over wanneer ze zin hebben. Dus helaas je ziet her en der een paar lederen jasje aan de kant liggen!, Tevens hebben we dromedarissen gezien...Huh?? Jazeker dromedarissen ik weet het echt 100% zeker want ze hadden maar 1 bult!

Nadat we een km of 600 hadden gereden zijn we voor de 2e keer gestopt. Daar heb ik me even gedoucht want het was gewoon echt nodig, en we hebben een klein geitje (zal EJ wel zeggen) gegeten. Vervolgens weer op pad om bij de Connect te komen die op dat moment nog 2 uur voor ons lag. We waren ondertussen de grens gepasseerd tussen: NorthernTerritory en South Australia wat overigens ook betekend dat de klok hier een uur vooruit moet. Alleen dit geld niet voor de race, die blijft in de Darwin tijd. Tis wel handig dat we het in Adelaide wel doen, want stel je voor dat ik door dat uur het vliegtuig mis... wat dan???

Ok toen we het laatste control punt van vandaag naderden , namelijk CooberPedyeen opaalmijndorp, zag ik allemaal rare molshopen, laat ik het zo maar even zeggen.
Bij navraag aan Haico, die al mee geweest is in 2009, waren dit dus de opaal mijnen. Stel je voor een helemaal rood landschap met allemaal witte moolshopen, maar dan groter. Er word ook voor gewaarschuwd dat je er niet in de buurt mag komen omdat je in zo'n gat zou kunnen vallen.

Het is een zeer imposant gezicht al die komische witte hoopjes. Bij het woord mijndorp begon mijn fantasie te spreken en ik dacht alweer aan het wilde westen, ik zag al die cowboy's daar al lopen met hun schepjes en zeefjes, maar dat is niet geheel hetzelfde.

Wat ik trouwens ook nog zag vlak voor het dorp was een trein. Ik hoor jullie denken nou ja mooi voor je maar het mooie komt nog de totale lengte van deze trein was zeker 2 km!!! Pardon idd, 2 km ik leg uit. Op de trein stonden 140 40Ft containers dus 1.680 mtr. 40 van deze wagons hadden ook nog een 20ft container erbij op dus 240 mtr erbij, dan zat er tussen elke wagon ongeveer een meter ruimte dus 140 mtr erbij en als laatste 3 locs ik denk ongeveer 12 mtr per stuk dus 36 mtr. Kom ik op totaal van 2.096 mtr. Nu zit ik niet zeuren over paar meter meer of minder. Maar zonder gein, dit was geen roadtrain maar een railtrain en wat voor een. Geweldig en pal naast ons!

In het dorp zelf was het laatste controle punt en daar was de connect 15 min voor sluiting vertrokken dus dat kwam goed. Ik kwam daar aan om half zeven en moest absoluut tanken want de 200 liter tank van mijn truckie, zo noemt Harm me. Harm is een aardige playboy die een beetje te trendy is, maar verder goede kerel. Ik dacht dat hij Homo was gezien zijn roze dekbed en overtrek maar dit was niet het geval en de toon was gezet. Hij is ook van de vorige groep maar zet zich absoluut voor 100 % in en helpt de huidige groep jongens en meiden absoluut met raad en daad.

Ok de tank vol en natuurlijk telefoon. Waar we waren, jullie weten het natuurlijk wel, ik heb het eten in de TK en de slaapspullen en de groep had al eens zonder gezeten dus... maar ik was er met 10 minuten dus geen probleem.

Oh ja, ik heb vandaag Wim en Corinne ook weer gevonden, ik was ze namelijk gisteren kwijt. Nu wist ik dat ze even alleen wilde zijn maar dat die gein zo lang moest duren had zelfs ik niet verwacht. Wat blijkt de motor van de Camper transit was behoorlijk naar de kl.... Kapot gegaan. Ze zijn midden in de bush gestrand. Een gênant detail, de foon van Willempie (ik mag willempie zeggen) lag bij mij in de truck aan de lader! Dus ze konden ook geen nummers opzoeken om te zeggen dat ze kapot stonden. (ze hadden toch geen bereik)

In Alice Springs, waar ze naartoe zijn gesleept, hebben ze een nieuwe camper gekregen en daarmee hun weg vervolgd. Ik stond even een sanitaire stop te maken bij een enorme kei. Toen we daar verder reden doemde de Apollo Camper van mabje en kwak, dat leg ik nog wel eens uit, in mijn spiegel op. Gelukkig ik was zo blij dat ze er waren, want op dit moment als ik dit typ zit ik bij hun even lekker in de apollo bij de airco wat kouds te drinken.

Aangekomen op het camp werd de TK leeg gehaald en de tenten opgezet. Eten gekookt en weer overleg van het team. Ik heb ook niet veel zin meer gezien de dag die ik nu achter de rug heb.

Ik typ mijn bericht nog even af en zet hem op de site, en dan slapen morgen zullen we de finish wel niet halen op 120 km na ongeveer. We staan momenteel wel op de 4e plek dus de fontein in Adelaide moet nog even wachten!

Word vervolgt!


Dus voor straks oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker!!


Groeten vanuit Skippy land

Johnny

PS: Zus bedankt dat je de foto's erop gezet hebt.!

Reacties

Reacties

Jos

Zo zo, geitjes eten en zo, maar zonder dollen, het is weer een mooi verhaal en leuk om te lezen. jammer dat er weinig foto's bij zijn. Je hebt het hier bij VOA al zover geschopt, dat wij je foto met rode shirt en hoed als buraeublad hebben gebruikt. Blijft wel lachen natuurlijk.
Zo te horen is de finisch in zicht, dus.........
Kalmanzakmazegn

Maureen

Wie is Harm?????

Arjan

Hej jonhhy, ik geloof zo langzamerhand dat jij volgende keer de 21connect moet rijden. Gewicht oke, --> check, rijbewijs -->check, kilometers vreten -->check, Gewoon gaan en die eerste plek pakken! Zie je snel.

Groeten arjan enzo

Arjan

Moet natuurlijk Johnny zijn. Geen spellingscontrole. ;-)

Koos Spee

Mooie verhalen Johnny en veel beleefd. Een ervaring die je nooit meer afgepakt kan worden. Goede reis terug. Hartelijke groet,

Koos Spee

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!